עורך דין תעבורה אוהד טמם

מהירות מופרזת

עבירות מהירות – אמצעי אכיפה

למשטרת ישראל ישנם  כמה אפשרויות למדידת מהירות מופרזת באמצעות מכשירים שונים אשר לכל אחד מהם יש נקודות תורפה אשר יכולים לפגוע בביסוס ההרשעה על סמך המדידה המתבצעת ולהביא, למעשה לזיכויו של הנאשם בעבירת מהירות. ולהלן מכשירי המדידה:

מולטנובה(ממא"ל)

מולטנובה הינה מצלמת מד מהירות אשר קולטת באמצעות תדר (אפקט דופלר) את מהירות הרכב הנוסע, ובהתאם להגדרות, מצלמת רכב כאשר הוא חולף על פניה במהירות מופרזת. הממא"ל הנייח מפיק תמונה הכוללת את תמונת הרכב ומיקום נתיב הנסיעה כמו גם פרטים נוספים המוכנסים ע"י השוטר המפעיל

למשטרת ישראל ישנם 2 מכשירי ממא"ל ( מד מהירות אלקטרוני לרכב):

מולטנובה F6:

לרוב מוצב בתוך הניידת. המצלמה האלקטרונית מודדת למעשה את כל כלי הרכב שנסעו במהירות העולה על המהירות שהוזנה למכשיר כמהירות סף. משמע, כי רק ברגע שמכונית חולפת על פני ניידת המשטרה במהירות הגבוהה יותר ממהירות המוזנת רק אז יעצר הנהג ויקבל דו"ח או לחילופין הזמנה לדין בהתאם למידת המהירות בה הוא נסע .

מולטנובה F6A:

מדובר במצלמות המוכרות לכם, מצלמות הקופסא השזורות בכל רחבי הארץ.משטרת ישראל המצלמה מצלמת 24 שעות ביממה.גם במקרה זה,  אם עברת את המהירות שהוזנה במכשיר המכשיר יצלם את רכבך ודו"ח בגין מהירות ישלח לביתך.

כידוע לכם, רבות מן מצלמות הדמה הינן רק קופסאות ריקות, אך חשוב לציין כי משטרת ישראל משנה לעיתים את מיקום המצלמות, כך שאם ידוע לכם על מצלמת דמה אין אומר הדבר כי ביום שלמחרת מצלמת הדמה תתעורר לחיים.

 

לצערך הרב קיבלת דו"ח על מהירות מופרזת,  האם יש מה לעשות ?

בפירוש כן, ישנם הרבה מאוד אמצעים לעורך הדין תעבורה העוסק בתחום כיצד לפעול לביטול הדו"ח על מהירות מופרזת, בין אם בפסיקה עדכנית ועד לחקירת העדים הרלבנטיים למקרה. לדעתי, בשלב זה, אין אפשרות אמיתית לעורך הדין להסביר לנאשם בפרוטרוט ובכדי שיבין מה באמת אפשר לעשות. בשולי הדברים יאמר, כי על המכשיר לעמוד במספר תנאים כדי שהתוצאה שלו תהיה קבילה ובמידה ולא עמד בתנאים אלה, הנאשם יזוכה ו/או לפחות יוכל להגיע להסדר מקל עם התביעה, ידיעת התנאים ובחינתם באופן ראוי נתונים לעורך דין העוסק בתחום.

דבורה

מכשיר הדבורה נבנה למדידת מהירות של כלי רכב כאשר הוא מותקן על גבי ניידת משטרה. מכשיר הדבורה עובד באמצעות רדאר המשדר גלים אלקטרו-מגנטיים המודדים את המהירות על פי עקרון דופלר. מכשיר ה"דבורה" מאפשר מדידת מהירות של כלי רכב בכיוון הרכב המודד או בכיוון הנגדי לו, בין אם הרכב המודד במצב סטאטי (ללא תנועה) ובין אם הרכב המודד במצב דינאמי (בתנועה).

אחת המגבלות הבולטות ביותר של מכשיר הדבורה הוא הצורך שהרכב הנמדד יהיה מבודד לחלוטין בנתיב כיוון נסיעתו על מנת למנוע קליטת חפצים זרים אשר יכולים להשפיע על מהירות הנסיעה הנמדדת. מגבלה נוספת תיתכן במקרה בו הניידת תאלץ, לדוגמא,  לבצע פניית פרסה כאשר הרכב הנמדד נמצא בנתיב הנסיעה הנגדי, דבר אשר בעצם יגרום לאיבוד "קשר העין הרציף" עם הרכב הנמדד ויכול לגרום לספק בזהות הרכב הנמדד.

מן הראוי לציין, כי ישנם המון אפשרויות נוספות ומגוונות בכדי "לתקוף" את מדידת הדבורה אך בשלב זה, לפי הבנתי, אין עניין לקיים שיעור מסכם ב"איך לנהל משפט הוכחות נגד מכשיר הדבורה". עם זאת, במידה ונלכדתם באמצעות מכשיר דבורה ישנם כמה שאלות שעליכם לשאול את עצמכם אשר יכולות להיות לעזר לעורך הדין.

האם ישנם נתיבי נסיעה או כבישים מקבילים לכביש בו נסעתם?
האם היה רכב נוסף בכיוון נסיעתכם או בסמוך לרכב שלכם?
כמה זמן עבר מהרגע שהשוטר עצר את רכבכם ועד שהגיע למקום רכב נוסף?
האם השוטר ביצע פניית פרסה ואיבד קשר עין עם מכוניתכם?

עורך דין תעבורה המתמחה בתחום התעבורה יוכל לבחון את נסיבות ביצוע העבירה, ויוכל להגדיל באופן משמעותי את הסיכויים לזיכויו של הנהג ו/או לפחות להפחתה בעונשו ואף למנוע פסילתו (עקב נקודות) במשרד הרישוי.כמו כן, כאמור, יבדוק עורך הדין גורמים נוספים ורבים אשר יכולים להשפיע על נכונות הבדיקה/מדידה וכן את מיומנותם של מפעלי הדבורה.

מד מהירות לייזר המכונה ממל"ז (MARKSMAN LTI 20-20)

מד מהירות הלייזר משמש על מנת לבדוק מהירות נסיעתם של רכבים באמצעות שליחת קרן לייזר (פולס) אינפרא אדום לעבר הרכב הנמדד. מהירות הרכב נמדדת ע"י חישוב פערי הזמן מרגע הפגיעה במטרה כנגד חזרתה למכשיר. פעולת מד הלייזר מתבססת על ההנחה כי מהירות האור באוויר קבועה. לפיכך שיגור פולסים של קרני לייזר לעבר רכב המטרה ומדידת זמן שליחתם לרכב וחזרתם ממנו מאפשרים לקבוע את המרחק מהמכשיר אל הרכב על פי הנוסחה:   מרחק = זמן Xמהירות. מן הראוי לציין, כי השימוש בממל"ז עלול להיות חשוף לטעויות, שחלקן נגרמות בגין פגמים ומגבלות של המכשיר עצמו, ואחרות הנגרמות כתוצאה מהפעלתו באופן שגוי. לפיכך, השימוש במכשיר מותנה בבחינה מדוקדקת וקפדנית של מהימנותו.

בסופו של יום, מכשיר הממל"ז קיבל גושפנקא להיותו אמין, אך תקינותו נבחנת ע"פ  הוראות היצרן אשר מחייבות את המשתמש לשוב ולבדוק את המכשיר בכל פעם מחדש טרם הפעלתו. הבדיקות כוללות בין היתר:

  • בדיקה עצמית של כל מכלולי המכשיר
  • בדיקת תקינותן של הקריאות המתקבלות על לוח התצוגה
  • בדיקת קיומו של תיאום אופקי ואנכי בין נקודת ההצבעה האדומה לקרן הלייזר
  • בדיקת כיול המכשיר שמטרתה לוודא כי טווח המכשיר ותזמונו מדויקים ושהוא מסוגל למדוד מהירות של רכבים נעים.

 

כמו כן צוידו מפעיליו של המכשיר בשלושה כללים חשובים:

  • לשמור על קו ראייה נקי מהפרעות בין המכשיר לבין קטע הדרך שעליו יש לפקח, ולדאוג לכך שבטווח הראייה לא יהיו מכשולים פיזיים כמו עצים, עמודי חשמל ובניינים;
  • לדאוג לכך שזווית המדידה בין המכשיר למטרה תהיה מינימאלית;
  • לוודא שנקודת ההצבעה האדומה המופיעה בעינית הכיוון, מכוונת לאזור לוחית הזיהוי של הרכב במשך כל זמן המדידה.

עורך דין המתמחה בתחום התעבורה יוכל לבחון את נסיבות ביצוע העבירה, את תקינות ההליך, את תקינות ההפעלה ויוכל להגדיל באופן משמעותי את הסיכויים לזיכויו של הנהג ו/או לפחות להפחתה בעונשו ואף למנוע פסילתו (עקב נקודות) במשרד הרישוי.כמו כן, כאמור, יבדוק עורך הדין גורמים נוספים ורבים אשר יכולים להשפיע על נכונות הבדיקה/מדידה וכן את מיומנותם של מפעלי ממל"ז

ייעוץ משפטי מקיף

תחומי ההתמחות העיקריים של משרדנו

משרד עו"ד תעבורה אוהד טמם הממוקם באשקלון עוסק בתחום התעבורה ומשפט פלילי באופן בלעדי ומופיע בערכאות השיפוט השונות, החל בתיקים המתנהלים בבית המשפט השלום לתעבורה וכלה בתיקים המתנהלים בבית המשפט העליון.

עו"ד אוהד טמם

אנו כאן בשבילך כל הדרך עד לתוצאה הטובה ביותר. ותמיד צעד אחד לפני כולם.